tisdag 1 september 2009

YXAN av Gary Paulsen


Du är 13 år och sitter ensam i ett enmotorigt litet flygplan högt över Kanadas vildmark. Bredvid dig sitter piloten, fastspänd i sitt säte - han har precis dött i en hjärtattack. Förutom att du nyss fick pröva att styra planet har du aldrig någonsin flugit ett flygplan. Din enda chans att överleva är att få ner planet på marken och samtidigt själv överleva...
Detta är vad som händer Brian Robeson - en amerikansk 13-åring på väg till sin pappa i norra Kanada. Han kraschlandar i en sjö och mot alla odds klarar han sig, ordentligt mörbultad. Han upptäcker snart att han är ensam, alldeles ensam i vildmarken. Han har bara sig själv och en liten yxa som han har fastspänd i sitt bälte.
Boken börjar mycket dramatiskt och skildringen av pilotens hjärtattack är hänsynslöst realistisk. Paulsens sätt att mycket närgånget beskriva Brians tankar gör att man helt och hållet kan leva sig in i dem. Långsamt går det upp för Brian vilken svår, nästan hopplös, situation han befinner sig i. För att överleva måste han vara smart och hitta lösningar även när allt verkar hopplöst. Handlingen är trovärdig och, som sagt, mycket lätt att leva sig in i.
Boken, som jag sträckläste, fick mig att förstå att det Brian är med om, är inget litet äventyr - det är blodigt allvar.

9 kommentarer:

Cecilia sa...

Jag tyckte boken var trist för han babblade hela tiden om vad han tänkte. /Filip

Cecilia sa...

Klassen tyckte att det var äckligt när Brian åt bären med kärnor! Det roligaste i boken är när han spyr...:D <3

jonte sa...

samma här;P

mmajken sa...

Jag tycker inte om boken så mycket, inte minh typ... men den funkar väl att ha som högläsning men personligen skulle jag äldrig lånda den IGEN ?! :) :D <3

anden sa...

Jag tycker boken är ganska bra men det att piloten får en hjärt attack kommer lite plötsligt.
men den är bra

Siri sa...

Inte riktigt min typ av bok :/ Tyckte inte om den så jätte mkt. Men smaken är som baken, delad :P <3

Bokmal sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
wiiee!! sa...

tyckte tex. simon och sophie va bättre, men den funkar :D

Kire1996 sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.